Khamis, 15 November 2012

Trip ke Singapura ~

Salam..

Percutian Nur ke Singapura kali ni, bersama rakan2 sekerja.. Slalunya, mesti dan haruslah ade 2 orang adik Nur tu.. Tapi, this trip, diorang tak dapat join sbb diorang ade kuliah.. Percutian ke Singapura selama 3 hari sgt seronok dan mengujakan.. hee.. Terujaaa.. nk tau sbb pe Nur teruja?.. Okey.. Nur akan ceritakan dr hari pertama hingga hari terakhir Nur disana.. Jom rasai keseronokkan dan keterujaan Nur disana...

HARI 1, 14 SEPTEMBER 2012 (MANJUNG - ULU BERNAM)

Tepat jam 9.00 mlm, kami berkumpul di perhentian bas Sk Seri Manjung. Lebih kurang 20 minit kami menunggu bas tiba, setelah semuanya menaiki bas, kami memulakan perjalanan dengan bacaan doa supaya perjalanan kami selamat dan dipermudahkan. Kami berhenti berehat dan makan di Ulu Bernam, Selangor, setelah itu kami pun memulakan perjalanan ke Hentian Machap.

Posing dl sblm bergerak ke Ulu Bernam..tgh tggu bas tak sampai2 lg..

HARI 2, 15 SEPTEMBER 2012 (HENTIAN MACHAP - JOHOR BAHRU - SINGAPURA)

Pukul 5.30 pagi kami selamat tiba di Hentian Machap untuk mandi, solat dan bersarapan disana. Tepat jam 7.00 pagi, kami meneruskan perjalanan ke Tambak Johor untuk check in imigresen bagi memasuki Singapura. Lebih kurang pukul 9.00 pagi kami tiba di Tambak Johor dan setelah selesai  urusan check in imigresen, kami meneruskan perjalanan ke Singapura.

Atas Jambatan Tambak Johor.. tu dia Singapura..

Tepat jam 9.45 pagi, kami dibawa ke Merlion Park, dimana terletaknya icon Singapura, Merlion. Apelg, kami posing sakan la sama icon Singapura tu.. Hehe.. Habis berposing, kami meneruskan perjalanan ke kedai2 berdekatan.. Tuk shopping la.. Mahal sgt barangan kt sni.. Beli je ape yang termampu beli.. Selepas itu, kami terus ke Universal Studios Singapura (USS), belum sampai lg nie, Nur dah teruja tau.. Belum masuk lg..

Icon Singapura, Merlion ~

posing sama icon Singapura

posing lg

posing ngn kak Aisyah plak

posing ngn Hazim.. sbb baju nk sama dh.. kotak2.. hehe

posing bersama ~

Sampai je di USS jam 11.30 pagi, kami posing lagi, kali nie posing pada bola dunia, yang besar berwarna biru, siap tulis lg UNIVERSAL STUDIOS tu.. Dapat je tiket, terus je langkah ke depan, tak toleh2 dah.. Straight to kaunter tiket, masuk je.. Tengok sekeliling, dr atas ke bawah, dr kiri ke kanan, dr depan ke depan.. Kalau ke belakang nak patah balik ke bas la.. Hehe.. Ape yang de kat sane semuanya nak pegang, nak berfoto bagai dan semuanya lah.. Teruja tgk kreativi n warna2 dalam USS nie..

Bola besar biru.. trademark bg Universal Studios

Posing bersama rakan2 sekerja..

tgh tgk peta n tggu tiket masuk ke USS.. posing dl..

tu dia pintu masuk ke USS, dpt je tiket.. terus maju melangkah ke depan..

Masuk je ke USS, Siap berfoto lg ngn watak2 Disney dalam USS, tp, susah sikit nk berfoto ngn diorang.. Kene beratur.. Seronok2 pun, solat jangan lupa.. Tau tak, nak cari tempat solat punyalah susah.. Bape ramai orang yang Nur tnye tempat solat, semuanya kata kt depan nun, dah ke depan, tak nampak2 pon.. Alhamdulillah, jmpe pon akhirnya, bangunannya kecil n comel sgt, patutlah susah nak nampak.. Selesai je solat, ronda2 lg tempat mn yg belum masuk.. Dalam USS nie mmg sesuai tuk org ske bergambar, byk tempat2 menarik dlm nie.. mcm korang berade di Hollywood tau.. Antara tmpt yg menarik dlm USS nie Hollywood Street, New York City, Madagascar, Far Far Away, Waterworld, The Lost World, Jurassic Park, Ancient Egypt & Sci-Fi City.. Jom layan pic Nur disana..

bergmbar ngn Fiona n Shrek ~

wif kak Maziah

Hollywood Street

Jom masuk ke Madagascar..

naik boat lg.

Waterworld.. best sgt..

Dinosour kt blkg tue.. Jurassic Park ~

Istana yg cantik at Far Far Away

serius cm kt Hollywood kan..

nie kt New York City.. National Library ~

wif Transformer..

at Egypt.. kt sni de tmpt solat..

dlm Egypt..

nmpk tak rollercosters.. tggi woo..

at Sci-Fi City

Shrek n dragon

T-rex from Jurassic Park

Lion Madagascar

Tepat jam 7.00 malam, USS nie tutup dan pada jam tulah baru kami keluar.. Memang best sgt2 kat USS nie, paling syok habis kat Transformer the ride 3D.. Jangan lupa masuk kt sini ye... best sgt.. Apepun semua tempat yg ade dlm USS nie mmg best..

Transformers.. best msk cni...

Selepas itu, kami dibawa untuk menyaksikan pertunjukkan 'Songs of the Sea'.. Kami dapat tiket masuk pukul 8.30 malam.. Ramai sgt orang, kena beratur panjang.. Lenguh dah kaki, seharian berjalan.. Masuk je ke dalam, nampak gelap sgt.. cuma lampu tak berapa nak cerah terpancar pada kerusi duduk.. Dalam hati cakap, cam tak best je masuk nie.. Lebih kurang 10 minit, menunggu orang memenuhi kerusi kosong yang ade..

penonton mula memenuhi kerusi

nmpk cm boring je kan.. padahal tak.. best sgt !

Setelah itu, pertunjukkan bermula, mula2 cam boring je.. Lama2 pertunjukkan semakin best dan keadaan pd masa tue sgt happening serta sorakkan penonton mula bergema.. Best sgt pertunjukkan 'Songs of the Sea' nie.. Seronok tgk air pancut, cahaya, dan bunga api.. Sgt kreatif dan mengujakan.. Penonton seakan tidak sabar menunggu adegan seterusnya.. Pertunjukkan disudahi dgn percikkan bunga api yang besar dan cantik.. Terpesona Nur melihatnya.. Satu kenangan yang tak dapat dilupakan..

permulaan yg boring.. pastu.. pertunjukkan mulai gempak..

cmna la diowg ley wt cmnie ye?

air pancut , siap de bunyi lg..

sgt menarik kan..

satu kreativiti yg menarik

bunga api

Jam sudah menunjukkan pukul 11 malam dan kami terus bertolak balik ke Johor Bahru.. Kami menginap di Hotel Selesa, JB untuk mandi, solat, rehat dan tidur secukupnya.. Esok nak jalan2 JB plak.. Need high energy tuk SHOPPING !! Apelg kan.. Girls mmg like shppg.. right?

Hotel Selesa.. mmg selesa sgt..

bilik kami.. sebilik ngn kak Nureha..

HARI 3, 16 SEPTEMBER 2012 (JOHOR BAHRU - MANJUNG)

Bersarapan dulu di hotel, sebelum memulakan perjalanan ke tempat2 menarik di Johor Bahru. Pukul 9.30 pagi kami check out hotel dan terus ke Danga Bay, kemudian ke Bangunan Islam dan ke Legoland. Di Legoland, harga tiket cuma RM 10 dr harga asal RM 150.. Harga tiket murah pada hari itu saje, Sempena Hari Malaysia, 16 September.. Rugi sape yg tak pegi hari tue..

sblm check out

sampai ke LEGOLAND, terus snap pic dr jauh..

wif kak Nureha

posing bersama kwn2

posing lg

Habis saje jln2 kt Legoland, kami singgah di Johor Premium Outlets... Beli baju yang tengah sale dan coklat.. Seterusnya, kami singgah sebentar di Ayer Itam Johor dan terus berangkat pulang ke Manjung.. Alhamdulillah selamat tiba di Manjung jam 11.35 mlm..

Johor Premium Outlets

p/s : Mmg best trip ke Singapura nie.. Paling best masuk Universal Studios Singapura (USS) la.. wink3