Selasa, 7 Jun 2011

Percutian Kami D Beijing~~

Assalamualaikum...

Alhamdulillah, kami selamat smpai ke Malaysia tepat jam 6.00pg bersamaan pd hr ahd, 5 Jun 2011. Percutian selama 7hr 5mlm di Beijing, China amat menyeronokkan... Seramai 40 org termasuk tour guide kami dr Malaysia n China. Oke, aku akn ceritakn dr hr pertama n hari terakhir di sne... rasaikn keseronokkan n kegembiraan aku d sne...

HARI 1, 29 MEI 2011 (CTWAN-KUALA LUMPUR)

Tepat jam 10.30mlm, kami berkumpul di stesen bas di sitiawan, yg akn membawa kami terus ke LCCT, Kuala Lumpur. Di LCTT, kami tiba jam 3.30pg, disane kami berehat dan solat sebelum berlepas ke Tianjin airport.

Tianjin Airport

HARI 2, 30 MEI 2011 (KUALA LUMPUR-BEIJING)

Berkumpul di LCCT selewat-lewatnya pukul 6.00pg. Taklimat ringkas diberikan oleh Encik Ramzi, tour guide dr Malaysia. Penerbangan ke China pada pukul 9.00pg dan akan tiba di Bandar Tianjin pd pkul 3.00ptg, selama 6 jam penerbangan tau... kebas tau... lepas sampai di Airport Tianjin, kami terus ke Bandar Beijing, dengan menaiki bas dan perjalanan selama 2 jam. sampai aje kt Bandar Beijing, kami terus makan malam. kemudian dibawa menonton persembahan Akrobatik yg sangat best n menarik... Kemuadian, kami terus dibawa tuk check in hotel n berehat.

]
Bas yg kami naiki selama kami berade d sne..

Persembahan Akrobatik..nie x strt lg..xbole tgkp gmbo mse show..

Ni la dier persembahan akrobatik, byk lg, tp nih je aku tnjkkn...

Makan malam kami..telur dadar yg plg sedap..

Bilik hotel kami... mse tuk berehat...

HARI 3, 31 MEI 2011 (BEIJING)

Selepas sarapan, jam 8.oopg kami memulakan lawatan ke Dataran Tian Aun Men dan Kota Larangan (Forbidden City). Makan tengahari dan solat di Masjid Ma'dian. Kemudian kami dibawa ke Pusat Pemulihan Kedoktoran Tradisional China (Pusat Kajian Herba), di mana terdapat hasil penggunaan herba yang terkini. Urutan kaki dan rundingan perubatan percuma akn diberikan oleh Dr yg berpengalaman. Kemudian, kami singgah di Pusat Teh China yang terkenal di Beijing.. bole tahan la rse teh nyer... rse tawar.. Selepas tue, kami terus ke Stadium Olimpik Sarang Burung. Kemudian makan mlm n pulang ke hotel.

Dataran Tian Aun Men

Kota Larangan (Forbidden City)

Di Masjid Ma'dian
Di Pusat Teh China, Dr Tea

Di Stadium Olimpik Sarang Burung

HARI 4, 1 JUN 2011 (BEIJING)

Tepat jam 8.oopg, kami bersarapan dan terus menaiki bas tuk memulakan perjalanan ke luar Kota Beijing menuju ke Tembok Besar China. Dalam perjalanan, singgah di Pusat Batu Jed dan Kristal yang terkenal di Beijing. Makan tengahari dan bersolat. Perjalanan di teruskan lagi ke Pusat Perubatan Herba (Krim bakar & Koyok). Sblm mkn mlm, kami singgah sebentar di Hard Rock Beijing. Selepas mkn mlm, terus kembali ke hotel.

Di Tembok Besar China

Di Pusat Batu Jed.. harimau tue..

Di Pusat Perubatan Herba, tgh wt show ckit buktikn keberkesanan ubat herba.

Hard Rockk !!
HARI 5, 2 JUN 2011 (BEIJING)

Selepas sarapan, kami memulakan perjalanan ke Istana Musim Panas ( The Summer Palace). Lawa tau tempat nih n sejukk.....1 jam berada disini.. Bergambar dan berposing sakan.. Then, kami makan tengahari dan bersolat, terus memulakan perjalanan ke Pusat Mutiara Air Tawar dan Kilang Sutera. Di pusat mutiara xbeli pe pon, xminat la mutiara... emas oke la... kt kilang sutera, beli kain ela jer... Kemudian, kami membeli belah di sekitar Bandar Beijing. Singgah di Pasar Yashow dan juge di Pasar Tianya. Shopping sakan beb... Habis je shppg, kami makan mlm di restoren muslim dan balik ke hotel utk berehat n tido la...

The Summer Palace

Kat istana musim panas

Di Pusat Mutiara

Kat Kilang Sutera

HARI 6, 3 JUN 2011 (BEIJING)

Selepas sarapan, perjalanan terus ke Kedai Batu Permata yg diusahakan oleh rakyat Malaysia. Disini kami diberi rantai jed secara percuma dan diberi harga yg plg murah disini... 3 utas gelas rm100 jer... jed putih tuh...Batu permata plak mcm2 jenis.... cantik2 semuanyer... Smua batu permata de less dicni, special tuk kami org2 Malaysia.. baik betoi tokey kedai nih, da la peramah... Selepas itu, kami makan tengahari dan bersolat. Pada sebelah petang shopping di Silk Market selama 2jam setengah.. naik lenguh kaki aku.. huhu... tp, enjoyyy... yg penatnyer tawar menawar la... 99% aku tawar, xnk bg aku blah, tp.... diowg tarik tgn, kasi harge baik punyerr.. Disini banyak menjual cadar, alas meja, kasut, beg, t-shirt n many more... 4 tingkat kalo x silap... Then, kami mkn mlm n balik ke hotel.

Di Kedai Batu Permata

Di Silk Market, murah je barangan di sini, kasut sukan boleh dpt rm 20..

HARI 7, 4 JUN 2011 (BEIJING-TIANJIN-K. LUMPUR-CTWAN)

Selepas sarapan pg dan check out dr hotel, kami meneruskan perjalanan ke Tianjin. Sepatutnya, kami akn menaiki Bullet Train, mengambil mse 45 mint jer... kalo nek bas 2 jam ke Bandar Tianjin, tp ade sbb yg xdpt dielakkan... so, xdpt nek... xpela.... kami juge skip ke Jalan Kebudayaan. Selepas makan tengahari kami terus dihantar ke lapangan terbang Tianjin. Pukul 4.15, penerbangan dr Tianjin ke LCCT, Kuala Lumpur. Sampai di KL, tepat jam 10.00mlm, tuk pulang ke rumah kami kne menunggu bas dr pkul 10.00mlm sehingga 2.00pg, barulah bas bergerak ke ctwan. Disane kami solat n mkn dlu sblm bas bergerak, jam 6.00pg iaitu hari ahd 5 jun 2011, brulah kami selamat smpy. penat tau... huhu... tp, kenangan di sne xkn ku lupekn... bersme kwn2 n pak cik serta mak cik yg peramah n sporting habissss...... trip pertama kami yg besh la... trip kedua bler la plak? haha.. dalam mlysia pon blom abis terokan jelajah... heee...

Berhenti disini tuk mkn tengahari dlu.. smpt aku snap pic ngn bunge..

Sblm berangkat pulang, kami mkn dlu...

p/s:

Spe yg g holiday or honeymoon disne, kne beli la botol air mineral kt sne tuk basuh or bersuci coz kt sne xde air dlm tandas, cme de kt sinki je... isi la air dlm sinki tue dlu dgn botol kosong tue, sblm msk tandas ye.. xpe, belajor n lihat cara hidup org sne... jgn lupe juge bwe serunding, sambal ikan bilis tempe n maggie cup coz korang msti jemu mkn mknan cina... soooo...... xberape sedap la.... hari pertama until hr 3 aku bole terima, tp masuk hr ke-4 aku da nk pening kepala bau n mkn mknan cina, aku mkn telur dadar jer... mlm aku mkn maggie... hee.. rindu tau mskkn pedas... tp, jgn memilih sgt, kalo memilih sgt mkn, ssh la nk travel tmpt len.... hee....